Dit nieuwsbericht is eerder verschenen op de website van MEPD, samen dragen wij bij aan de ontwikkeling van duurzaam leiderschap…
Leiderschap is allesbepalend. Goed leiderschap werkt motiverend. In dat geval zorgt de leidinggevende ervoor, dat medewerkers hun potentieel op de werkplek optimaal benutten. Slecht leiderschap daarentegen maakt medewerkers improductief en ziek. Mensen lijden onder het gedrag van hun leidinggevende (minachtend of onethisch). Ze ervaren een hoge mate van stress. Met als gevolg, dat ze zo snel mogelijk op zoek gaan naar een andere baan.
Het doel van leiderschap
Het doel van leiderschap is een omgeving creëren, waarin medewerkers op hun best presteren en hun talenten benutten. In deze mentale ruimte kunnen medewerkers zichzelf ontdekken, uittesten en hun magie tonen. Of verbergen. Want helaas, vaak hebben leidinggevenden zoveel aan hun hoofd, dat het begeleiden van medewerkers een ondergeschoven kindje is geworden. De betrokkenheid van medewerkers neemt hierdoor af en zij zijn minder gemotiveerd om hun werk goed te doen. Essentieel om tijd en ruimte voor goed leiderschap te maken.
Tips om goed leiderschap te stimuleren
- Stel met elkaar vast welk soort leiderschap binnen de organisatie wenselijk is. Bepaal welke persoonskenmerken en competenties managers moeten hebben.
- Doe onderzoek naar de ervaring van medewerkers over de stijl van leidinggeven.
- Bereken wat de immateriële en materiële effecten zijn van slecht leiderschap.
- Stimuleer collegialiteit op de werkvloer.
De leidinggevende is koersbepalend!
Als leidinggevende is het aan jou om de koers van de organisatie te vertalen naar heldere kaders waarbinnen iedereen effectief en met plezier kan werken en bijdragen. Als leidinggevende ben jij degene die de kracht uit het team en het maximale uit je mensen weet te halen. Zie onze tips voor sterk leiderschap!
Geef aandacht
Geef mensen je volledige aandacht: in wie ze zijn en wat ze kunnen; in wat hen drijft en hoe ze zich ontplooien; en ook voor wat er in hun leven gebeurt. Mensen die zich gezien, gehoord en gerespecteerd voelen, werken met meer inzet en werkplezier. Ze kunnen beter naar anderen luisteren en met anderen samenwerken.
Werk met plezier
Maak plezier naast de focus op resultaat. Wanneer je met plezier kunt werken, volgt het resultaat vanzelf. Ook vervelende klusjes worden dan zonder moeite opgepakt. Wat overheerst, is dat het leuk is om hier te werken en resultaat te boeken.
Bied ontwikkelingsmogelijkheden
Mensen willen doorgroeien. Dat kan groei in het werk zijn. Maar ook doorgroei in de persoonlijke ontwikkeling geeft mensen veel extra energie en verbetert hun werkresultaat. Ook als functionele doorgroei niet mogelijk is. Bied mensen voldoende ontwikkelingsmogelijkheden.
Een vergissing is een kans om iets te leren
Fouten bestaan niet. Iedere mislukking is een mogelijkheid om het anders te gaan doen. Als je geen fouten mag maken, kan je niets leren. Bedrijven waar geen fouten gemaakt mogen worden staan stil en ontwikkelen zich niet verder.
Creëer een open werksfeer
Openheid betekent dat je alles tegen elkaar kunt zeggen, ook als het lastig is. Eerlijkheid houdt in dat je meent wat je zegt en dat je er met elkaar echt uit wil komen. Nieuwsgierigheid betekent interesse in de ander en proberen hem of haar echt te begrijpen, hoe verschillend jullie ook zijn.
Haal ze uit hun comfortzone
Wie in de comfortzone blijft, zit makkelijker in vaste patronen en leert weinig. Trigger mensen tijdig om uit hun comfortzone te komen. Confronteer hen met het resultaat van hun werken en handelen. Dat geeft nieuwe inzichten, persoonlijke ontwikkeling en werkresultaten die steeds verbeteren.
Wees een sparringpartner
Wanneer iemand een vraag stelt, zitten ze niet te wachten op jouw oplossing. Daar kunnen ze niets mee. Ze hebben op zo’n moment iemand nodig die met hen spart en die de juiste vraag stelt. Zodat ze zelf de oplossing kunnen vinden.
Meer weten? Neem contact met ons op…